вторник, 10 августа 2010 г.

Из вечерни беседи с дъщеря ми...

 Великите изчезнали: Летецът-романтик Сент Екзюпери
Антоан дьо Сент Екзюпери – писател, поет, философ, летец пионер – всъщност изчезвал два пъти. През 1935 г., при опит да прелети от Париж до Сайгон за рекордно време, той и неговият механик Андре Прево се разбили със своя „Кодрон С-630 Симун” в Либийската пустиня. Сент Екзюпери си спомня, че единствената храна, която имали, била грозде, един портокал и малко вино, които привършили за един ден. Минали четири дни, преди да ги открие един бедуин – дотогава вече халюцинирали и били толкова дехидратирани, че дори не можели да се потят.







 Това било само едно от многото щастливи избавления в кариерата на този човек, който бил сред най-забележителните фигури в историята на авиацията – кариера, станала още по-забележителна от способността на Сент Екзюпери да претворява преживяванията си в серия високо поетични и често философски творби, от „Южна поща” (1929) и „Нощен полет” (1931) до „Земя на хората” (1939, преведена на английски като „Вятър, пясък и звезди”), и „Военен пилот” (1942 – „Полет до Арас”).




Сент Екзюпери вероятно е най-добре познат с „Малкия принц” (1943 г.), детска приказка за възрастни за един летец, изгубен в Сахара. В пустинята той среща младия принц от заглавието, който посещава Земята от мъничък астероид, наречен B612. Книгата е размишление върху важните неща в живота, което осигурява перспектива, често изгубена за възрастните: „Най-същественото е невидимо за очите. Истински се вижда само със сърцето”. На следващата година след издаването на „Малкия принц” Екзюпери изчезва, този път завинаги...


...На войну он отправился так же, как Маленький принц в путешествие по другим планетам, - ясно сознавая, что назад дороги нет. Понимало это и военное начальство, сделавшее все, чтобы Сент-Экзюпери не сел за штурвал самолета-разведчика, - в авиации его легендарная рассеянность стала притчей во языцех. Он и в молодости летал не по расчету, а по инстинкту, забывал захлопнуть дверцу, убрать шасси, подключал пустой бензобак и садился не на те дорожки. Но тогда его выручало исключительное внутреннее чутье, помогавшее спастись даже в самых безвыходных ситуациях, а теперь он был немолод, несчастен и очень нездоров - каждый пустяк превращался для него в мучение....



самолет Локхид P-38 «Лайтнинг», модификация F-4 (самолёт на далечно фоторазузнаване), бордови сериен  номер 2734-L, който управляван от  Экзюпери. 

Германецът, който е свалил самолета на френския писател и пилот Антоан дьо Сент-Екзюпери през 1944 г., е бил ас на германските военновъздушни сили (Луфтвафе) и е приключил Втората световна война с 28 победни мисии.

88-годишният Хорст Риперт реши да разкаже за свалянето на самолета на автора на "Малкият принц" в книга, която излезла на 20 март във Франция. Тя е съставена от френския водолаз Люк Ванрел и на журналиста Жак Прадел. В нея Риперт разказва, че свалил самолета на писателя при разузнавателна мисия с Месершмит-109 над морето, близо до Тулон. Той обаче разбрал много след датата на това събитие - 31 юли 1944 г. - кой е пилотирал  боен самолет Лайтнинг.






Останките от него бяха изложени през 2004 г. в Музея на въздуха и космическото пространство в Бурже.





  ...един летец оставил за нас книги...
















 .....другия летец също предлага книга....

Комментариев нет:

Отправить комментарий